Header

Header

torsdag 10 november 2011

Slappna av Sverige!

Jag filosoferar rätt ofta. Tänker kanske alldeles för mycket.
Speciellt när jag sitter på tåget eller bussen påväg hem med
hörlurarna i öronen
och låter veckans favoritlåt gå på repeat.
Men det är enligt mig också då vi tar in som mest information.

Information om vad som sker runt omkring oss just precis då.

Vi kanske inte har hungersnöd, krig och andra orättvisor i den

bemärkelsen i Sverige. Men det vi har, är nästintill lika förjävligt.
Vårt uppskruvade samhälle och människorna som gör det.
Och vart vill jag då komma med det här inlägget som kommer läsas

utav cirka fem personer? Jo, ni kan åtminstone dra lärdom av följande!
(Okej, skämt å sido, jag har faktiskt aningen fler läsare.

Men det är inget som spelar särskilt stor roll i mitt liv, två eller hundra,
who
gives a shit. Huvudsaken är att jag får fram det jag vill ha sagt)

Så låt oss gå vidare med det hela. Jag har en relativt stor kompiskrets,
en något mindre släkt och en lagom stor familj. Alla olika personer,
med samma svenska problem. Jag. Jaget är ett problem som skulle
kunna jämföras med just krig, hungersnöd och dylikt här i Sverige.
Det är så förbaskat stort. Jag får lust att ställa mig på ett hustak med

en megafon och skrika "SLAPPNA AV SVERIGE!" Så fort jag hamnar
i storstadens stressiga smet av människor. Och vad menar jag med det här då?

Jo. Några av er har säkert sett de gröna stadsbussarna som för tillfället

har ett plakat med helfestliga vardagsord och meningar på baksidan av bussen?
Jag älskar det! Det är meningar som "Köp mjölk, bli smal, skriv bok,
bli ekonomiskt
oberoende, mata fiskarna, dammsuga hallen, bli VD,
köp ferrari" och så vidare,
allt ihopbunkrat på ett stort vitt plakat.
Ord som rent ut sagt fick mig att vika
mig dubbel av skratt när jag såg det.
Det ska tydligen vara en reklam för
en humorshow och jag skulle
så gärna velat se den!

Det här mina vänner,
ÄR SVERIGE. Våra problem idag är inte miljöproblem,
hungersnöd i Afrika
eller utrotningshotade djur. Idag grubblar vi över hur vi
ska lyckas gå ner
5 kilo på 2 veckor, hur vi ska kunna bli accepterade i
samhället för att vi
tar storlek L på den nya tröjan istället för M
eller så ligger vi sömnlösa flera nätter
i rad för att vi inte lyckas
krysta fram en affärsidé vi kan bli rika på.
Samhället är allt bra
uppskruvat och jag önskar att mitt megafonskrik
hade fungerat för att
alla där ute ska ta ett djupt andetag och slappna av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar