Header

Header

måndag 5 december 2011

Hemmagjord glass

Hemmagjord glass gjordes i fredags till kokboken!
Jag känner att projektarbetet behöver sparkas igång igen,
så ikväll ska jag ägna kvällen åt att slipa lite på receptsamlingen och
verkligen slutföra den. Alltså, bestämma vilka recept som ska med eller inte.
Kokboken blir nog riktigt bra tror jag! Eller ja, det hoppas jag i alla fall.
Recept till chokladglassen med minimarshmallows hittar ni nedan!


  • 1½ dl vatten
  • 1½ dl strösocker
  • 1½ dl kakao
  • 3 dl vispgrädde
  • 100 gram mörk choklad (jag bytte denna mot ljus, annars blev glassen för mörk!)
  • ½ påse minimarshmallows

    Gör såhär - Vispa samman vatten, socker och kakao i en kastrull på svag värme. Kyl "såsen" i vattenbad. Vispa grädden och hacka chokladen under tiden. Blanda grädde och hackad choklad i chokladsåsen.Vänd ner marshmallowsen.

    Klä en skål som rymmer ca 1 liter med plastfolie. Häll smeten i formen, tack med plastfolie och ställ i frysen i 4 timmar. Ta bort plasten och skär glassbomben i bitar med en vass kniv! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar